Det har aldrig funnits fler möjligheter att spela videospel i denna tid. Du kan spela på nolltid om du har en smartphone eller prenumererar på en spelströmningstjänst. De flesta som spelar tv-spel som en primär källa till njutning har å andra sidan två alternativ: PC eller konsol.
Konsoler är förbyggda spelmaskiner som gör att du kan spela direkt utan att behöva pilla med spelinställningar. De är också ganska billiga, åtminstone vid första anblicken.
Å andra sidan ger datorer fullständig hårdvaruflexibilitet och spelhästkrafter som ingen konsol kan matcha om du investerar tillräckligt med pengar. Förutom kanske när en ny konsolgeneration debuterar.
Även om PC-plattformen är hemmet för förstklassig videospelsprestanda i allmänhet, avskräcks spelare ofta av den upplevda kostnaden för att vara en PC-spelare. Frågan är om det intrycket är korrekt eller inte. Som vi kommer att se beror svaret på hur du ser på saker och ting.
Kostnader för hårdvara
Det går inte att komma runt det. Kostnaden för att ta hem en konsol är billigare än kostnaden för att ta hem en identisk eller bättre speldator. Det faktum förändras när en konsols livscykel fortskrider. Ny PC-hårdvara blir kraftfullare till ett lägre pris eftersom konsolhårdvaran inte förändras. Som ett resultat kommer ett liknande begärt pris för konsolen så småningom att ge dig en PC med större specifikationer.
Varför är konsoler så mycket billigare än datorer? Detta beror på flera faktorer. Eftersom de producerar miljontals konsoler får konsoltillverkare förmånliga hårdvarupriser. Dessutom är konsoltillverkare inte skyldiga att tjäna pengar på sina produkter. På de flesta enheter går de antingen ner eller förlorar pengar.
På grund av något som kallas “attach rate” är detta acceptabelt. Detta syftar på spel, tjänster och tillbehör som användare måste köpa för att få ut någon faktisk användning av deras system. Så även om konsolhårdvaran inte är lönsam, genererar försäljningen av det första spelet, tillbehöret eller prenumerationen en omedelbar vinst.
Varje komponent i en dator har en vinstmarginal. Enskilda producenter måste göra vinst på hårdvaran; annars är det ingen mening. Som ett resultat är datorer dyrare än konsoler när de mäts i form av prestanda per dollar. Men det är inte hela historien. Det är mer realistiskt att säga att datorer är dyrare i förväg. Men när vi tar hänsyn till kostnaden för en typisk konsol under dess livstid förändras bilden.
Priset på programvara
Eftersom konsoler är en sluten plattform måste spelskapare betala en avgift för att släppa sina spel. Detta görs genom att ta ut en avgift för varje sålt exemplar. Istället för att ta skada på sina intäkter, står konsolspelaren för kostnaden. Som ett resultat kommer konsolspel att kosta mer vid lanseringen än samma spel på PC.
Inte bara det utan det finns mer! Du kommer sällan att betala detaljhandeln för ett PC-spel eftersom flera olika distributörer konkurrerar om försäljningen. Det finns ofta otroliga erbjudanden på PC-spel, oavsett om det är en förbeställningsrabatt eller prissänkningar månader eller till och med veckor efter release. Å andra sidan tenderar konsolspel att behålla sin fulla prissättning under en mycket längre period. När de börjar säljas får de inte alls lika stor rabatt som de på PC.
Det är här den största prisutjämnaren mellan PC- och konsolspel kommer in i bilden. Detta beror dock på hur många spel du köper.
Låt oss låtsas att ett konsolspel är $10 dyrare i genomsnitt än PC-versionen. Om du köper ett spel per månad i fem år blir den totala kostnaden $10 dividerat med 12 månader och multiplicerat med fem år. Uppgår till $600.
Din totala kostnad skulle ha varit densamma om du hade lagt till dessa $600 till ditt första konsolköp och istället köpt en $1000 PC. En bärbar dator eller stationär dator av hög kvalitet kan nu köpas för under 1000 $. Det finns dock bara ett exempel på en dold kostnad som konsolspelare måste ta itu med.
Kostnader för onlinetjänster
Eftersom PC:n är en öppen plattform behöver spelarna inte betala för tredjepartstjänster som multiplayer. Online multiplayer på konsoler är normalt reserverade för en medlemstjänst, som utöver eventuella spelprenumerationer du kan ha.
Nintendo, Sony och Microsoft har lagt till rabatter och “gratis” digitala spel till mixen för att försköna försäljningen. Den enkla raden är att om du vill spela online måste du betala en avgift. Individer kommer att behöva avgöra om utgifterna är motiverade.
Som ett resultat är mervärdeaspekterna inte lika viktiga. När den genomsnittliga skillnaden i spelkostnaderna läggs till skillnaden i månatliga flerspelarabonnemang online, utjämnas prisskillnaden mellan PC och konsolhårdvara ytterligare under konsolens livscykel.
Kostnader för uppgraderingar
Därefter måste vi överväga kostnaden för att uppgradera en dator. Till att börja med är uppgradering till en PC under dess konsolliknande generation valfritt. I fallet med plattformsspel, åtminstone.
Mellangenerationsuppgraderingen är en relativt ny trend inom konsoler. Som ett resultat föddes PlayStation 4 Pro och Xbox One X. Ingen av dessa förbättringar var nödvändiga, men de gav en prisvärd ökning av grafikkraften.
Dessa mellangenerationsdatorers processorer var för det mesta oförändrade. Så om du gjorde samma sak med en mellangenerationsdator och bara uppgraderade GPU:n, skulle du spendera ungefär samma summa (eller mindre) på en ny, uppdaterad konsol. När man jämför PC vs. konsol, har uppgradering en försumbar effekt i detta avseende.
Behöver du en dator för något annat?
Den andra faktorn att tänka på när du jämför priser är om du behöver en dator för något annat än spel. Om du behöver en dator för något annat än spel, kommer konsolen att kosta dig mer än en icke-spelande PC.
I det läget kan du lika gärna räkna ihop priserna och köpa speldatorn. Om du inte behöver en dator kan vi utesluta den från prisjämförelsen.
Kostar ur ett annat perspektiv
Kostnadsskillnaderna mellan PC och konsol är inte riktigt så stora som de har framställts vara när man tittar på hela ägandekostnaden under livscykeln för en standardkonsol, som vi har sett. Naturligtvis kan avancerade datorer vara oöverkomligt dyra, men detta är inte en jämförelse av extremer.
Vi får dock inte glömma att konsoler har sina egna fördelar. Till exempel, snarare än att vara personliga, är de tänkta att vara delade hushållsmaskiner. De kräver inte heller så många tekniska färdigheter för att driva eller köpa. Men om du har råd med ett högre förhandspris, finns det ett övertygande argument att göra för PC-sidan av ekvationen.