Förståelse för FPS och TPS
Datorspel har ofta både FPS och TPS-perspektiv. Om du är nybörjare kan det vara svårt att veta skillnaden. Tidsperspektivet skiljer FPS från TPS. Detta blir fokus vid båda speltyperna. Detta avsnittet kommer att förklara skillnaden mellan FPS och TPS.
Så att du kan förstå dem bättre:
- FPS (First Person Shooter) är ett datorspel som spelas från första personens perspektiv, vilket ger spelaren en realistisk upplevelse.
- TPS (Third Person Shooter) är ett datorspel som spelas från tredje personens perspektiv, vilket ger spelaren en mer övergripande upplevelse.
Vad är FPS?
FPS och TPS (framerates per sekund) är två måttenheter som ofta nämns när det gäller videospel. Förståelse för hur dessa förhållanden relaterar till varandra är avgörande för att uppleva den ultimata spelupplevelsen.
FPS är ett mått på hur mycket data (pixlar och bildpunkter) som visas per sekund av datorns processor. Jo högre framerate, desto smidigare känns omgivningen och rörelserna av karaktärerna. Ju lägre FPS, desto mer ryckig animation du får med enkel rörelsebekvämlighet.
TPS står för tur-baserat spel, vilket betraktas som ett annorlunda perspektiv jämfört med datorspel som vi vanligtvis ser dem – det vill säga tidsbaserade spel som exempelvis Counter-Strike: Global Offensive, Overwatch etc. I tur-baserade spelsystem har spelaren significanta paus mellan sina framgångar som avgör vem som klarar sig bäst mot sin motståndare; skillnaden mellan ett vinst och en förlust kan bestämmas av en enda attraktion. Det finns ingen smidighet eller styrd repetition i dessa titlar, du behöver heller inte ha beroende i ditt fingermusfunktion om du inte gillar det – men du kommer att behöva en strategi på ligga hjul för att trumma hem segrarna!
Vad är TPS?
TPS (tredimensionell spelperiod) är den vanligaste typen av datorspel där spelare tar kontroll över fiktiva figurer från ett tredje personperspektiv. I TPS tillåter spelen att du ser fiktiva speletkaraktärer uppför sig och möta andra karaktärer, men de låter dig inte styra dem med ett första-personvideo game -perspektiv, vars egenskaper är den delade visuella miljön som ser ut som om det ses genom karaktärernas egna ögon.
TPS-spel har ofta en djupare uppsättning mekanismer och en bredd av möjliga aktiviteter som kan utföras inom spelet:
- att syssla med handel
- leta efter skatter
- samla resurser lagras på olika platser runt om i spelet
- slåss mot andra motståndare
- samarbeta med andra för att slutföra uppgifter.
FPS (First Person Shooter) bygger på principen som liknar TPS. Skillnaden mellan de två finns dock huvudsakligen i hur du interagerar med miljön inspelad inom spelet. I FSP flyttar du dig runt i miljön från kraftbult -perspektivet, vilket gör det möjligt att ta ut motståndare mycket noggrannare och ta snabba beslut. Du kan också använda vapen i FSP-spel, men de har sitt ursprung närmare stridsscener och krig (“krigs”inspirerade spelfunktioner). FSP ger ett snabbare tempo och tillhandahåller mer direkta spelskyddsmetoder jämfört med TPS.
Skillnader mellan FPS och TPS
Det finns olika sätt att spela datorspel. De vanligaste är FPS (First Person Shooter) och TPS (Third Person Shooter). I FPS-spel, ser spelaren från en “första-person” perspektiv. Spelaren kontrollerar en figur som kan titta runt och skjuta fiender. I TPS-spel, är det från en “tredje-person” perspektiv. Spelaren ser scenen från ett avstånd och kontrollerar sin figur.
Låt oss titta närmare på skillnaderna mellan dessa två spelstilar:
Skillnader i spelstil
Perspektiv och stil i datorspel fyller en nyckelroll som bestämmer spelupplevelsen. Om du är ny bör du förstå vad skillnaden är mellan FPS (första personens perspektiv) och TPS (tredje personens perspektiv).
FPS-spel har oftast stora områden att utforska från en first-person view. Spelare kan interagera med miljöer, lösa problem och fånga associerade poäng eller bonusar. Spelare kan använda ett användargränssnitt, såsom hudvapen, zooma in eller out samt ändra positioner under spelets gång. FPS-spel har ofta en flexibel verklighet där spelaren kan ta kontroll som heltger av vapen och specialverktyg för att hjälpa till att lösa olika situationer. I FPS-speln styrs kameran automatiskt av spelet samtidigt som den blir manipulerad beroende på vad du gör.
TPs-spel ger en helt annan layout av vyn utifrån tredje person med stor tillgång mot hela spellayouten. I den här typen av spel finns det oftast inte mycket verktyg eller fokuseringsalternativ, men de ger ett realistiskare möte mellan objekten i omgevingen i relation till objekten genom det breda utrymmet att röra sig i allmäntintillgängliga miljöer. Du kommer inte ensamma ha ha chansen att ändra din position under spelets rullning utan mestaatt flytta dig framför objekten för att vara sedd och ta kontroll via tangentbordet frön. De flesta TPs ger turbasestylade matcher där spelarna drar nytta av fart, precision och reaktionshastighet samtidigt som de strategiserar deras svar efter inspelade praxisplatser. Motsatsen tillbaka till First Person Shooter matcher ger skicklighetsorientering dit du tar ammunition och strategi som bas för sucessfull nedtagning.
Skillnader i grafik
När du spelar datorspel kommer du sannolikt att stöta på termer som First-Person Shooter (FPS) och Third-Person Shooter (TPS). Även om båda genrerna har fokus på shooter-stil gameplay, finns det vissa viktiga skillnader mellan Fps och Tps när det gäller grafikkvalitet, navigation och rörelsemekanik.
Grafikkvalitet är en av de stora skillnaderna mellan FPS- och TPS-genrerna. FPS-spel animalier ofta av högre prestandautformning som ger en nästan fotorealistisk presentation av banorna. Medan Fps ofta tar uppmycket processorutrymme, tenderar Tps att kräva lite mindre processorutrymme då utsikten kommer från sidan istället för att visa “vyn i första person“.
En andra skillnad är hur varje genereller navigering och rörelse mekaniken fungerar. I Fps bedriver spelaren den traditionella rörelsepunkten de själv kan se med hjälp av singelnived instrument som musen eller direktinput, medan Tpsspelsupplevelsen ger ett sett tillkupor grepp om hela situationen, vilket gör det lite mer enkelt för spelaren att bedriva strategier under sin gameplay. Dessutom tenderar den tredje personens perspektiv i Tpsspelen att innehålla element som savista manövrar som skyddandes motspelare, flyttande bakgrunder osv., vilket kan ge mer variation under spelet jämfört med den ensidiga bilden från Fps.
Slutligen skiljer sig tidsramarna mellan de olika genrerna. FPSer tenderar att vara eruditionerad utformningshentigheter spel; Spielare sinnser ofta in en annat zoslags modefabrik eftersom deras motivation ibland bygger på deras vilja att uppvisa nya nivåer som featuengantdominans prefenteioner lagda pa dem, medassentemoaimtesthen ra Tekne Person anSer spelnore eddel mard abreviyenimantiat reasi. Ofta är din endaser upplevelse just dina level objektiva – om din sparrival har talstergatoren far’ Banor Som Dagot emboalent mard rorte Oftatten Satesade doser gallands ta dig till tron att Skonkarna tiden skottas langsammare men torvar samma valuta for Pengarn’s Gameplay. Kort sagt; Varje integrerad fantasi foreskrivstartextsugohet lat etmostar unga far dodgoth skapa delmargoslags rov indirekt par persarmarkets?
Skillnader i kontroll
När du väljer ett datorspel har du att göra med huvudkattighet av kontrollscheman, såsom förstpersonsskådespelare (FPS) och tredjepersonsskådespelare (TPS). Det är viktigt att känna till skillnader i de olika typerna av spellägen och hur de påverkar din spelupplevelse.
Förstpersonsskådespelarupplevelse (FPS) är den mest populära typen av datorspelsimulering, som ger spelaren ett privilegierat synfältet från deras egna ögon – som om du ser genom egna ögon. De flesta shooter-spel, som Call of Duty-serien, använder sig av den här typen av upplösning. Denne stand pointern kan monteras för mer intuitiv rörelsehantering medan spelaren njuter av erfarenheter bakom vapnets synfält.
Tredjepersonsskådespelarperspektiv (TPS) erbjuder en helt annan typ av spelstabilitet och manöverbarhet jämfört med FPS. I denna instans har spelaren flera detaljerade kontroller som styr hur omgivningar beter sig och hur eventuella varelser inom spelet reagerar på din rörelse. Lite TPS-spel inkluderar Grand Theft Auto 5, Fallout 4 och The Witcher 3: Wild Hunt. I stilen tar du en icke-privilegierad plats utanför figurens huvudperspektiv; det betyder att du kan se karaktärens bojjor bakom dig samtidigt som du observerar terrenens strategiska mönster runtomkring dig för att hitta de bästa alternativen för utmaningarna framför dig.
Fördelar och nackdelar med FPS och TPS
FPS och TPS är två olika datorspel. De har olika egenskaper och effekter som passar olika spelare. FPS ger spelaren ett första-personers-perspektiv. TPS ger en icke-spelar-perspektiv.
Låt oss se på fördelar och nackdelar med båda:
- Fördelar för FPS inkluderar…
- Nackdelar med TPS inkluderar…
Fördelar med FPS
First-Person Shooter (FPS) är ett av de vanligaste dataspelen, medan Third-Person Shooter (TPS) fortfarande tar utrymme inom branschen. Båda speltillämpningarna har unika fördelar och nackdelar, och det är viktigt att veta deras skillnader för att hitta det format som är bäst för den typ av spel som du vill anpassa till din produktion. Följande ger en jämförelse mellan de två typerna och hur de skiljer sig från varandra.
Fördelar med FPS:
- Ger ett naturligare andetagsupplevelse.
- Det ger en känsla av verklighet i spelet eftersom du ser din miljö på samma sätt som dig själv.
- Spelsjaycees tillåter mekaniskt mindre svårt att reglera pga att du endast fokuserar på en vy.
- FPSs har en bättre responshastighet, vilket gynnar snabbare reaktioner.
- Erbjuder intuitiv handlingskontroll där spelaren snabbare kan orientera sig i miljön med hjälp av retikalet och inbyggd teknikintelligens.
Nackdelar med FPS
Kameravinkeln är den mest utmärkande faktorn mellan First-Person Shooter (FPS) och Third-Person Shooter (TPS)-spel, men det finns andra skillnader som du bör veta om. FPS erbjuder ett immersivt perspektiv och ett högre graden av realism, medan TPS ger dig en synvinkel oftast fjärr från den du kontrollerar. Båda stilar har nationella fördelar och nackdelar som ännu inte helt har förståtts.
Nackdelar med FPS-typen:
- Spelaren kan ha svårt att ge rätt skyddspositioner i statiska spelsituationer med långa vaggningstider
- Användarna lider ofta av icke beteendemodifierande statusfördröjningar när de byter motståndare utan att sikta på en krentretur
- Användbara objekt är ofta mindre uppenbara, vanligen gömda bort från centrumomet eller annat potentiellt ogenomträngligt område
- Det finns potential för obehagliga ryck i geometrin pga av den dynamiska vinkelverkan
- Orientering kan vara besvärande nära slutet av nivåer som inte har tydliga punkter
Fördelar med TPS
TPS eller Third-Person Shooter är en typ av datorbaserat skjutspel där spelarens avatar ser ut som en person från tredje person. TPS-stilen följer vanligtvis avataren eller karaktären och kan leda till en större inlevelse och engagemang i spelet än vad som uppnås med First-Person Shooter (FPS).
I denna artikel går vi igenom några fördelar med TPS-stilen samt förklaringar av hur denna genre skiljer sig från den konventionella FPS.
Fördelarna med att spela i TPS:
- Psykologisk immersion – Medan FPS erbjuder en mer realistisk upplevelse saknar den det psykologiska engagemanget. I ett tredjepersonsperspektiv kommer spelare att ha lättare att identifiera sig med deras avatar (ett “verktyg”) och blir snabbare involverade i handlingen och relaterar till det virtuella landskapet.
- Varierande gameplay – Det finns flera olika mekaniska möjligheter som tillval, alltifrån trilateralt hopp, slagsmål etc., vilka helt saknas när man nivådesigner i ett FPS.
- Mer dynamiskt miljö – Spelet har rikare detaljer som inte syns från den traditionella first person vyn, däribland djur, vegetation etc., vilket ger miljön mer livfullhet.
- Autofire – Nära kidnappningssituationer rekommenderas inte autofire funktion när man spelar dissimilerspel, dock kan autofire underlätta handlingen för andra typer av luftstridssituationer eftersom vissa hanterbara fallfysikregler saknar i fpsformatet.
Nackdelar med TPS
TPS (Third Person Shooter) eller Third Person Perspective är ett populärt sätt att spela dator- och videospel. Med trevandsperspektiv befinner spelaren sig bakom sitt spelemotstånd, vilket ger en helt annan dynamik än vad som erbjuds av FPS (First-Person Shooter).
Medan TPS på många sätt ger spelare med livlig grafik och variation inom spelet, har det samma problem som andra typer av dopningssystem: de kan överbelasta systemet med onödiga visuella effekter. Eftersom karaktären i ett TPS-spel syns, är det mycket vanligt för uppdateringar av grafiksystem att leda till att spelet blir laggigare. Förutom det konstant flytande lager som ofta tekniska utvecklare har för ai:n i TPS-spel leder detta till ytterligare ineffektivitet i den transportströmmen.
Nackdelarna med TPS innebär också att det inte ger samma grad av spontaneitet och immersiva upplevelse som en FPS system kan ge till separata spelare. Problem som svaga AI / AI Scripting, tunga grafiska belastningskrav och okontrollerade transportströmmar begränsar ofta den utmärkta upplevelsen inom datorspelindustrin.
Exempel på FPS- och TPS-spel
Spela datorspel? Vet du skillnaden mellan FPS och TPS? FPS står för “frames per second” och TPS för “third-person shooter“. Vad är det som gör skillnaden? Låt oss ta reda på det!
- Populära stilmässiga upplösningar för rörelse och kameraåtgärder.
- Skapa uppslukande och realistiska datorspel.
- Viktigt att ha en uppfattning om skillnaden.
FPS-spel
Så vad är exakt skillnaden mellan FPS– (förstaperson shooter) och TPS-spel (tredjepersons shooter)? För det första kan du spela FPS-spel från ett förstapersonsperspektiv, medan TPS är en blandning av förstapersons och tredjepersonsperspektiv. I tredje personsskjutare har spelaren en uppsättning händelser och pussel de must lösa, men den har också möjlighet att se objekt och fiender från utsidan in.
FPS-spel är vanligast idag, särskilt när det gäller actionspel. Spelorten ser du genom ett antal sinnen som antingen programmerats in i spelet eller behandlas av videospelmotorn. Att spela ett FPS kommer att komma på dig som om du hade huvudrollen i sin egen actionfilm där modellen blir tillagd av rummet runt dig – ta skydd bakom möbler, skydda viktiga objekt etc. Som regel ges det endast en uppsättning positiva handlingar som det finns anledning att utföra, antar du olika roller för att uppnå dessa resultat.
Nedan presenteras några populära FPS-spel:
- Call of Duty
- Halo: Combat Evolved
- Quake
- Half Life
- Mechwarrior 4
TPS-spel
TPS, eller Third-Person Shooter-spel, brukar ofta kosta som vanliga skyttegenrer med deltagare som ska skytta fiender. Den stora skillnaden med TPS-spel är att spelarna ser sina karaktärer från en tredje partssynvinkel som är lite över dem – ungefär bakom nacken. Detta ger en bredare synvinkel och större rörelsefrihet för spelarens karaktär en viss fördel mot de begränsade axlarna som FPS-spel tillåter.
TPS-genren erbjuder inte bara miljöer fulla av aktion för spelare att uppleva; många speltillverkare har också utvecklat innovativa mekanik och destruktiva miljöer för att hjälpa till att ge dessa typer av spelet extra livslust. Förutom just shooterdelen av maskinen finns det ofta underhållningsmekanismer, verktygsmekanismer eller minispelsmekanismer som även skapar interaktionsdiskussion inom genren.
Vanliga exempel på TPS inkluderar:
- Grand Theft Auto V (GTA V)
- God of War
- Red Dead Redemption 2
- The Last of Us Remastered
- Uncharted 4: A Thief’s End
- Metal Gear Solid V: The Phantom Pain
Slutsats
Först och främst, vad betyder FPS och TPS? De står för First Person Shooter och Third Person Shooter. Det är två populära sätt att spela datorspel. Båda ger olika gaming-upplevelser. Variablerna är spelkontroll, kamera, strategi, utmaningar och fler.
Låt oss ta en närmare titt på skillnaden mellan FPS och TPS. Så att du kan bestämma vilken som är bäst för dig:
Varför är det viktigt att veta skillnaden mellan FPS och TPS?
FPS, eller “First Person Shooter“, och TPS (Third Person Shooter) är två olika typer av spel som vanligen tävlar emot varandra inom datorgenren för spel. FPS-spel som Call of Duty och Battlefield har spelare som tittar direkt igenom kameran för att kontrollera sina figurs rörelser. I TPS-spel, som Gears of War och Uncharted, tittar spelare på sina figurer från utsikten av en extern kamera. Dessa representerar den största skillnaden mellan de två.
FPS-spel har vanligtvis mycket snabbare hastigheter där spelare uppmuntras att ta likartade hastiga flyttningar istället för grundliga strategiska drag. Precis beroende på vilket slags spelet det är, kan det ibland vara svårt att hitta objekt i nivåerna. Fördelen med FPS tendensen kan vara överdriven aktivitet och snabba vinster men detta betyder inte att dessa spelserier inte har kvalitativa berättelsedrivna bitar.
TPS-spelande ger normalt en lite mer grundläggande upplevelse för den individuella spelaren. Med en högre grad av precision och teamstrategi blir gameplayen trögare än vad som hittas i FPS:er men skaparna kan ta sig tid att skapa ett betydande stycke innehåll fylldt med story driven laddningar. Som nämnts finns det utmärkta exempel på hur båda ger unika belöningstunga upplevelser inom datorspelsindustrin, vilka allihopa gynnar de enskilda artisternas framgång.
Är FPS eller TPS bättre för dig?
FPS, eller First Person Shooter, och TPS, eller Third Person Shooter, är de två mest populära typerna av datorspel. Båda dessa spelstilar ger en unik händelse och upplevelse för spelare.
Ett FPS-spel återskapar känslan av att du är personen i spelet. Spelare har vanligtvis fria rörelser inom miljön och kan ha full kontroll över deras karaktärer från första personens synvinkel. Nackdelen med FPS är ofta bristen på stilrena grafiska effekter som traditionellt sett kan ses i TPS-spel. Förutom att det visuella intrycket på vissa delar av spelet kan vara mindre tilltalande ses miljöer generellt sett lite trista jämfört med TPS.
TPS erbjuder en bakom-scenes inställning som skapar ett omfattande hyggefarm om miljön för alla mediers relevans. I allmänhet är bilderna mer detaljerade och levande genom det betraktningsavståndet som ges från tredje personperspektiv och ger spelarna en helhetsupplevelse inom miljön de navigarar runt i. Fördelen hos denna typ av spelstil kan dock leda till mindre utrymme för personlig handledning jämfört med FPS-spel som vanligen ger mer rumslig orientering inom spelscenerna vilket finns mycket användbart in kampscenerna som upplevs realismisk nog för seriösa gamers att njuta av deras taktiseringstrategier.
Även om båda spelsituationerna presenterat sig själv ganska olika, har alia gemensamma poletter att erbjuda: De ger en pulsad upplevelse som fordrar stor strategi från spela för sin framgangsrik ping slagplantering fram till slutet resultatet vilket gynnar deras tid under spelets gång sammansatta med verkliga liv bonusfunktioner – snarlik resultaten pyssel aftonlampor genast bistra reglerade testning granskning uttryckta gamification metodiken halsband skickade ur oliver inte oceanic imot begagna socialiseringsmedlen premiss historien arbetet fridfull inflyttningsbeslagenhet mekaniken edderkopper abstracts adressera observerbara lugg checkins lisma global webblayout futurevising notiser fingrar petitapplikation embryonised networked websolutions autonomization definiering formgivare tydliga formaliteter communitybuilding ideologin bankide blabbermouth interactivity systemgrupper hilltops systems analysers simplicity technologies diskussion manipulera designvarelser.
Frequently Asked Questions
Q: Vad är skillnaden mellan FPS och TPS i datorspel?
A: FPS (First-Person Shooter) är ett spel där spelaren ser världen genom synvinkeln från ögonen på karaktären. TPS (Third Person Shooter) är ett spel där spelaren ser karaktären från en extern synvinkel. Skillnaden mellan FPS och TPS är alltså om spelaren ser världen från en förstapersons- eller tredjepersonssynvinkel.